Hei på dere! Selv om mange tror annerledes, så lever vi faktisk fortsatt. Det har seg nemlig slik at vi har hatt en del ting å gjøre. Som for eksempel denne turen til byen Gamle Orhei som foregikk i går. Nå skal dere få se litt fra akkurat denne turen. Vær så god!

I går reiste vi med en helt vanlig minibuss (Hans-Robert mener faktisk at den var litt stor i forhold til norsk minibuss-standard) til Gamle Orhei. Det tok litt tid å kjøre, så vi sov en del.

Da vi ankom Orhei dro vi først på et museum. Der hadde de skikkelig gamle ting, supergamle liksom.

Vi kikket litt på gamle pinsetter og kjedelige barneleker før vi gikk ut igjen. Så tok vi litt bilder av div. søte mennesker og trær.

Etter fotoshooten dro vi ut på ordentlig tur der vi brukte våre egne føtter og greier.

Vi gikk opp på en slags forhøyning i bakken. Det var superfint!

Morten ville være max turist og tok bilder til instagramkontoen sin. #Rayban #Hipsterlue

CSC_0546

Maren syntes det var supernais utsikt!

CSC_0548

Vi fant også en traktormann der oppe. Han kjørte traktor slik som traktormenn ofte gjør.

I Orhei vandret det dyr overalt. Åsne fikk et spesielt bånd til denne geita. Her prøver Åsne å mate geita med dødt plantemateriale.

Oppe på toppen lå et kloster. Klokketårnet lå over bakken (som illustrert under), mens selve klosteret lå under bakken (som illustrert nr 2. under).

CSC_0545

Vi var så heldige at vi fikk gå inn i klosteret som besto av én del med mange ikoner og bilder (men der fikk vi ikke ta bilde) og en annen del som var munkene sin sovesal. Det var veldig lavt under taket, derfor hadde munkene ofte vondt i ryggen (tror vi).

Vi hadde med oss vår faste kjekkas Valentin og en random guide-dame.

Jentene måtte dekke hodet med diverse hodeplagg for å komme inn i klosteret, og på grunn av vær og vind beholdt de det bare på.

Vanskelig å si hvem som skjuler seg bak disse skautene. Etter en mer eller mindre krevende undersøkelse viser det seg at det er Anne Marit. Her tar hun bilde av åker, for slike har de hjemme også.

Mona har aldri sett åker før.

I enden av stien fant vi et annet fint bygg (kirke?).

CSC_0544

Etter å ha tatt 1005 bilder av utsikt og geiter gikk vi ned til selve byen Orhei. Der bor det folk som for det meste lever av jordbruk og dyrehold.

En ekte moldovsk landsby og en ekte moldovsk lastebil.

Vi møtte en hund som vi valgte å kalle Bella. Selv om vi gjerne ville ha henne med hjem så ble det ikke slik. I dag spilte vi låta “Little Bitch” i hennes ære.

På besøk i Orhei ble det enda klarere at vi er på besøk i Europas fattigste land.

Vi spiste lunsj på en restaurant i Orhei og fikk tradisjonell moldovsk mat.

Veldig masse mat!

Artige damer serverte oss tre retter bestående av suppegreier, kylling (standard i Moldova), prompeost (fra geitene vi møtte på veien hit kanskje) og svampekake (smakte svamp også).

Det var veldig spennende og vi fikk spise med hendene. Nesten alt var kjempegodt, det skulle en ikke tru. Her lager Åsne en svampepølse (se bildet under).

De hadde masse penger hengende på veggen. Til og med en hundrelapp fra Norge fra ca. hundre år siden kanskje (den var gammel). Vi la igjen en slitt, men moderne femtilapp.

Etter maten klarte vi så vidt å rulle oss videre.

CSC_0543

Vi ble ført ned en mørk gang som endte i et syltorama.

Grønnsaker hadde de også.

Vi kom oss heldigvis opp igjen.

Men bare så vidt.

Til slutt besøkte vi en gård. De hadde mange dyr der, blant annet hest med kjerre på.

Dette er et esel.

Dette er Joakim som endelig har funnet en ekte venn som forstår.

Alle sammen, inkludert Martin, var superfornøyde med dagen.